تامر حسنى وتزييف الوعى لدى الشباب  

Posted by Amr Abdel Azim



نجم الجيل آصطلاح وتعريف لهوية تامر حسنى آطلق عليه معجبيه ورواد الميديا القادرون على تسويق وتسليع_آى جعل تامر حسنى سلعة تعرض فى الاْسواق يقبل عليها الجمهور لإمتلاكها عناصر الجذب والإبهار والتشويق الخادعة بالمناسبة!!_المطرب الشاب لما يتميز به الاعلام من قدرة على الإبهار والتشويق وآثارة الآلباب , بما يدفع الى الوقوع شرك تزييف وعى مخطط سبيلاّ لآلغاء العقول وآثارة العواطف الجياشة تدفع بك لا آرادياّ لتبنى مواقف وآتجاهات وتقمص شخصية نجم الجيل تجاوزاّ تامر حسنى ؟
هو مخطط تم الإعداد ليه بقدرة فائقة من المهارة والتجسيد الدرامى للإحداث ووفقا لقدرتهم _آى المخططون لصناعة تامر حسنى من فنين واْعلاميين ومنتجين_ لإستغلال الاحداث التى تقع للشاب سواء تاْمر من قبل من يكيلون له من الغيرة والحقد بسب كثرة وملاحقة
المعجبات له فى كل مكان وفى كل حين _آشار تامر ذلك فى حديث اْجراه مع جريدة المصرى اليوم آود آن اْضيف هنا اْنه طبقاّ لمخطط تزييف الوعى قد تتم هذه الافعال بصورة متعمدة وذات صفة قصدية بالضرورة بهدف آستغلالها لتحقيق الشهرة والنجومية بما يعمل على
تحقيق اْرباح وتراكم مالى عند المنتجين.
اْبرز تلك الاحداث والتى جرى آخضاعها وتطويعها لترويج نجم الجيل واقعه قيامه _آكدت التحقيقات ذلك وجرى الحكم عليه بالسجن!!بتزوير شهادات جامعية بما يؤكد آستهتار نجم الجيل الشاب تامر حسنى بقيمة العلم _وتهربه من آداء الخدمة العسكرية والتى تعد من اْشرف الخدمات التى تهبها لوطنك المنتمى له,وطنا يدعو له تامر حسنى فى اْغانيه بالسمو والرفعة وعلو المكانه والتقدم والحماية من الاعداء والشر المستطير , والذى يلاحقه فى مسيرة التقدم والحضارة فى كل حدب وصوب!!, آذن كيف يتسق هذا التناقض الذى يعبر عن نفاق ظاهر بين القول والفعل الموجه للسلوك , وللعلم تعد تلك القيمة _آتساق الفعل مع القول من آحدى مقومات ودعائم الشخصية المصرية المعاصرة , ولكن هنا وقفه عندماتاْتى من قدوة يجرى محاكاه دقائق وملامح شخصيتها , فى نمط الملابس والحديث والعلاقات الشاذه المنحرفه عن قيم المجتمع بين الجنسين , نعم هى آنعكاس لوضع اْخلاقى متدهور وآزمة اْخلاقية .
هنا خطر تزييف الوعى يبدو قائماّ وحدث جلالاّ عظيم الشاْن , جرى مصنعى النجم آعلاميا بالقصد نحو تزييف وعى المستمع سبيلاّ لزيادة مبيعات آلبوماته آعترف هنا وآسجل تامر موهوب ومبدع وليس هذا قط شخصية ذات تركيبة مميزة وفتى آحلام صبايا من فئة الثانوى والإعدادية , وهذا ما اْشاهده , ولكن هل هذا تامر حسنى آم قرين تامر حسنى!! آيه الغرابه ده آنا اْقصد آشباه لتامر تتجسد فى صورة مزيفه, فهل تفتقت مواهبة فى التمثيل والكتابه والتلحين والغناء وقريبا الاخراج _ده اللى ناقص كمان_مرة واحده آم آن هناك آخرون يكتبون ويؤلفون ويلحنون تحت مسمى تامر حسنى!!, آدعوك للتفكير ومقبالة الفكرة السابقة بفكرتك المختزنه بمخليتك عن الفسدا المستشرى فى الوسط الفنى وقيم الفنانين , على اْن تتم تلك العملية دون الحكم عليها بعواطفك!!, هذا ما تم آستغلاله الحدث آعلاميا على نحو التدافع والتجمهر داخل قاعة المحكمة والمداولات وسط بكاء ونواح وعويل آشبه بالتظاهرات , ولكن تلك المرة ليس بدافع وطنى ضرب به المثل تامر عرض الحائط وتخلف عن حمايته تمووره وآنما بقصد الدفاع عن آسطوره تامر حسنى القدوة والمثل لاْلاف من الناجحين الشابان فى مجالات الصناعة الوطنيه !! حيث يعد بعض السفهاء والسذج تامر حسنى خير من اْنجبت مصر ولن تنجب مثله كثيراّ , شىْ يشاطر اْحمد زويل ونجيب محفوظ والبرادعى واْم كلثوم وفيروز اْو لطيفة!! ,تضم تلك القائمة ويتراْسهم اْحمد نظيف رئيس الوزراء والذى قال لتامر بصفة شخصية شرفيتنا يا تامر لما غنيت اقدام المنتدى الاقتصادى فى شرم الشيخ؟؟
آستغل مصتعى تامر الحدث و آداره العملية بحنكة ومهارة تنبىْ عن مرونة فكرية وخبرة ذات باع طويل فى قدرتهم الإعلامية وتزييف الوعى حيث تكال التهم لرواد فى مجال الغناء العفيف كعمرو دياب وآخرون , باْنهم وراء تلك القضية الملفقه لتامر حسنى بقصد الحقد وتشويه صورة القدوة والنموذج الذى ينبغى اءن يحتذى نجم الجيل تامر حسنى وتلك كانت آحدى آلياتهم لإستغلال الحدث وتزييف وعى مسطحى التفكير السذج , والذين تم آقتيادهم كالسائمه لمناصرة تامر كهدف وآتجاه لهم مناظر لهدف سامى لإيمان منقطعى النظير بقضية سامية كالعدالة الإجتماعية والقضاء على الفقر والتداول السلمى للسلطة آو الديمقراطية وحرية الرآى والتعبير .
لم آرى وجه قبيح آنفر منه ماء الحياء والرجوله من وجه , يخرج مرتدياّ البدلة الزرقاء وحوزته لقب لم يسبقه اْليه اْحد , وللغرابه من ذلك المطرب السجين !! , حيث تجدر الإشارة الى بعض النقاد والذين اْكدوا اْن الجمهور والمعجبات بنجم مصر النابغ من اْن تعاطفهم مع قضية النجم ومؤازرته , باْنه سيتم القضاء عليه نهائياّ وللاْبد , ولكنهم لا يعلمون اْن قيم الشباب حالياّ , لم تعد ذات قيمه ولها من رسوخ القدم والتاْصيل فى نفوسهم معنى , وهدف لا يرقى الى آزدواجيه ولا يدونو الى التزوير والهرب من الخدمة العسكريه كجرائم مخلة بالشرف لا ترقى الى رسول فنى وملهم للفتيات _ترى اْن نسبة المعجبات بتامر كونه يجسد صورة من فتى الاحلام اْكثر بكثير من الشباب , فى صوره تبعد عن قيم الرجوله , بما يدفع البعض خجلاّ واْن يذكر ذلك على آستحياء باْنه معجب بتامر !!
خرج تامر وحاز شهره لم يحوزها آحد من غيره , لماذ لاْن صانعى تامر الاْكفاء فى عملهم آستطاعوا توظيف الحدث للدعاية والإعلان , حيث لم يتم تسريب صوراّ له وهو مرتدى زى السجن مثلما حدث فى سجن اْبو غريب , وآنما تم العمل عن عمد وقصد !!, بهدف ترقيق قلوب العذارى والفتيات الصغيرات بدعوى سجن الملهم والمفكر المبدع تامر حسنى , حيث روجت آشاعات ترى اْن الوقف بجانب نجم الجيل من قبيل الواجب والرجوله !! والمناصره له شراء آلبومه آئنذاك علاوه على زيادة ساعات بث اْغانى الآلبوم والتركيز الإعلامى للحدث بصوره ملفته للإنتباه , هو آجراء يتم العمل به فى الدول الغربية نحو تزييف الوعى وآشغال الراْى العام بقضايا سياسة مطروحه على الساحة من آهمها الرياضة _كرة القدم_ وآفلام البورنو"سكس" , يمكنك متابعة ذلك تم بمعاقبه اْحد الإحداث الهامه على الساحة السسياسية بحدث رياضى ذو شاْن !! , ستلقى اْن الحدث الفنى آو الرياضى يحظى بمتابعه تفوق الحدث السياسى على مستوى ساعات البث وعدد المقالات وتفاعل مشاركة الرآى العام له!!, كما اْن اْذواق الجمهور تميل بشغف جارف نحو الفن!!!
وقعت الصحافة الحرة والمستقلة فى مصر فى الإغراق والحديث الدائر حول تاْمر حسنى وتخلت عن دورها التنويرى والتثقيفى لتنمية الوعى الناقد عند القارىْ, حيث آهتمت بنشر صورة وكتابه مقالات...اْلخ ,وكانت لتامر بمثابه دعاية مجانيه غير مدغوعه للترويج والدعاية!!, وهو الشرك الإعظم فى الصحافة المصرية الخلط بين الدعاية والإعلان , وكثرة الصياحات والنواح فى قاعة المحكمة , وكان لها آثر عظيم فى منحه حكماّ بالسجن لمدة سنه مع إيقاف التنفيذ!! , حيث دفع ذلك الحدث الى توظيف آلية الدعاية بما تملكه من آبهار الى قيام الشركة المنتجه بدعوى شراء آلبوم تامر حسنى , كنوع من الدعم الشعبى !! لمؤازره المطرب السجين تامر حسنى!!
فى نظرى يعبر تامر حسنى عن شاب منفلت لا يتمسك بهويه آو قيماّ تعبر فى رآى البعض عن مدى الصدق والإلتزام والإيمان المنقطع النظير والإخلاق القويمه , فالمتابع الجيد لاْفلام نجم الجيل _لماذ يستحق هذا اللقب فر رآيك؟؟!!_تستطيع اْن ترىْ بوضوح مدى الدونيه فى النظرة للمراْة بإعتبارها مثاراّ ومثيراّ للشهوة الجنسية , وكونها تشكل اْداة وسلعة, يسعى ويتصارع من آجلها تامر حسنى للفوز بذلك وفق آطر لتزييف الوعى بدعوى الرومانسية والحب ّّ, تابع جيداّ فيلم عمر وسلمى وحالة المجون والشذوذ عن قيمة الرومانسية والحب , فهل الحب والذى عبر عنه ابن حزم من عجزه عن وصف معانيه لجلالتها , يختزل فى إيماءات جنسية وحركات مثيرة للشهوة وعرى جرى التاْكيد عنه فى الفيلم _مشهد عزت ابو عوف ودعوته لإرتداء فستان جنسى لقاء عمل وغيره من المشاهد والحركات والتى تعمد تامر حسنى القيام بها كاْسلوب للمغزله والإفتنان بالرجل , فى تلك الحالة على آعتبار اْن الرجل يتحكم فى قوة وآتجاه العلاقة الجنسية بينه وبين المراْة ,بجد برافوووو يا تموره اْكدت على فحوله الرجل؟؟_ماحدش يسالنى يعنى اْيه فحوله ده؟؟
قد اْهاجم بالإفتراء وقصور الرؤيه والتجنى على النجم الشاب اْو اْننى آعيش حياه خاليه من الرومانسية , اْو الإنتماء الى فنان ومطرب جميل تجاوزاّ تامر حسنى _اْو اءن اعبر عن اءننى لا اْفتخر بالإنتساب الى مطرب كلماته توحى بدلالات جنسية وآفلامه هى الإخرى اْو بشربه للخمر , علاوة على آفيهاته التى تنبىْ عن آحترام لقيم ودين!!, حيث يروج الداعون الى ذلك , بإن هناك فصلاّ بين ما يطربنا به المطرب وحياته الشخصية , هذا زعم باطل , لماذا؟,لان الحالة الفنية والإبداعية لن تتاْتى دون اْضفاء عليها من رونق الشخصية معانى تكسب الحدث الفنى آو العمل السينمائى طعما ومذاقاّ مميزاّ , قديما كان يتم تحذيرنا من تكوين اءو الدخول فى صداقة مع سارق اْو كاذب _المرء على دين خليله _ وقد قيل حينه اْن عقوبه الكاذب هى عدم تصديقة اْذا قال الصدق _مثل شعبى _فما بال الإرتباط النفسى والعاطفى بمزور ومتخلف عن اءداء الخدمة العسكريه والتى كانت تتخذ مثالاّ ونموذجاّ يحتذى به للرجوله وشيم الإخلاق العسكرية وما الى ذلك .
تامر يعبر عن حالة مجون وليس اْفتراءاّْ اْن تجاوزنا القول بداعر!!, هى دعوة للشباب نحو التفكير النقدى الخلاق وعدم السماح لإى من هؤلاء لإنقيادهم الإعمى ومنح آشباه تامر مثل هيثم شاكر شهره ليست ذات قيمه اْو تصب فى الصالح العام اْو القيم والاخلاق , اءو تثير فى نفسك معانى تخشع لها النفوس ما يدفعنا الى الإعتراف بآهميتها .........جاوب على السؤال لماذا يستحق تامر حسنى نجم الجيل؟؟؟؟؟
اْقراء لنا قريبا:ماذا لو مات تامر حسنى ؟اْسكتش


تامر حسنى والتفاعلية الرمزيه


تامر حسنى وتحقير المراْة


تامر حسنى بطل اْحلام الصبايا

This entry was posted on Jun 25, 2008 at 1:33 PM . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

9 انشر تعليقك على المقالة

Anonymous  

ماشى ياعم عمرو
طب انا هقولك حاجة اما انت بتكرهه اوى كده ليه بتضيع وقتك فى مقاله طويلة عريضة تحلل فيها تصرفاته
مقالك ده ان دل على شيء يدل على مدى نجاح ونجومية تامر
اللى تخليك تلتفت ليه وتحلل تصرفاته وشخصيته
وعلى فكرة تامر ده جامد اوى اوى اوى
وهيفضل جامد على طول

July 12, 2008 at 2:05:00 PM GMT+3
Anonymous  

اولا يا عمرو دي حريه شخصيه انك تحبه او مش تحبه ... ودي حاجه مضايقش حد يكون بيحبه

انا عن نفسي لو بحب انسان ميهمنيش حتى لو الناس كلها كرهته ... والكلام ده موجه لنجمة السما اللي بتعيط عشان عمرو مش بيحب تامر وموجه كمان لتوتا اللي واضح اوي من كلامها انها اضايقت جامد

ثانيا يا عمرو انا بعد مقريت المقاله في اجزاء مش فاهمها ... انت قررت كتير جملة ( صناع تامر ) ... مين دول صناعه عاوز افهم ؟؟؟

ثالثا انت بتتكلم في مقالك عن جوانب سيئه كتير في حياة تامر حسني ... انا مش هقولك فيها حاجه لأن ده رأيك وانا بوافقك في بعض اجزاء منه ... انما انت متكلمتش ليه عن جانب مهم جدا هو صوته واحساسه

تامر لو صوته وحش عـ الاقل مكنش قدر يتعاقد مع شركة الانتاج اللي هو متواجد فيها حاليا بدون ذكر اسماء ... والشركه دي بتشتهر بالاصوات الشابه الحلوه غير تامر فيه شرين وبهاء سلطان وهيثم شاكر ... ودي اصوات محدش يقدر يقول عليهم حاجه

الكلام ده مش معناه اني بحب تامر او من عشاقه ... اطلاقا ... انا بكلم بمنتهى الحياديه ... تامر صوته حلو فعلا

رابعا بقى يا عم عمرو انت قلت كلمة كده ( برافو يا تموره اكدت على فحولة الرجل ) ... انا مش معاك تماما في الجمله دي بالذات ... انا شوفت الافعال اللي بتحصل في فيلم عمر وسلمى واللي انت تقصدها ... بس معنى كده اننا نقارن كل الرجاله بتامر حسني او عزت ابو عوف ... شكرا

ايه الرغي ده كله ... سوري يا جماعه

July 12, 2008 at 2:05:00 PM GMT+3
Anonymous  

لا رغيك بجد عجبنى ياتايجر وانا معاك فى كل اللى انت قولته وفعلا تامر ليه صوت واحساس جامد جدا وانت ياعم عمرو تامر حسنى ليه برضة جوانب كتير حلوة وعلشان انت مبتحبهوش مش شايف غير الجوانب السيئة بس

July 12, 2008 at 2:06:00 PM GMT+3
Anonymous  

looooooooool

تامر نجم الجيل يا عمرو

غصباً عن عين أي حد



الجيل التالت لشبكات المحمول



والله يا بني انت عارف انا بحبه قد ايه



و ما كنتش عايز ارد بس انت اللي سألتني عن رأيي

ورأيي هو ان فنيا تامر حسني مغني عادي جدا جدا ، ويمكن اقل من العادي كمان ، ومش الأحساس اني اقعد ازعق في الأغنيه وانشز فيها عشان ابقى حساس ، بالعكس في مقامات في المزيكا لازم التزم بيها ، ده غير ان كل الحانه تقريبا باستثناء القليل منها الحان عاديه و مالهاش بناء واضح ، هو مجرد انه بيمسك الجيتار ويغني الكلام عليه ، وتلاقي معجبيه يقولولك تامر فنان شامل ، ده على اساس انه ملحن في قوه عبد الوهاب مثلا !!! ، والبومه الأخير اكبر دليل على انه قرب ينتهي خلاص ، ومبقاش عنده حاجه جديده يقدمها ، واداؤه الغنائي وحش جدا جدا ، رغم ان امير محروس مهندس صوت هايل جدا وهو اللي عمل هندسه الصوت لعمرو دياب في تملي معاك ، بس تامر صوته وحش جدا في الألبوم ده و تحس انه بقى متأكد ان اي اغنيه هيعملها هتعجب جمهوره مهما كانت تعبانه ، ده على اساس انه عمل 20 البوم والا حاجه !!!

وكل الشهره اللي هوه فيها دي جت من البروباجاندا اللي بيعملهاله نصر محروس ، واللي زودها دخوله السجن و بدل مالناس تفوق وتعرف قد ايه هوه كداب ، وانه مزور لشهادته الدراسيه وشهاده الخدمه العسكريه ، يعني لو كان تزوير شهادة الخدمه العسكريه اتضحك عليه فيها ، طب مين ضحك عليه و زور له شهاده الدراسه ؟ ، ولا هو بيمص في صوابعه يا عيني واي حد بقى بيضحك عليه ، ده غير المعجبات اللي ياعيني متشحتفين عليه، وتلاقي حواليه 20 بودي جارد ، والبنت بقدره قادر تعدي من وسطيهم وتروح تحضن تيمو ، وبحبك يا تااااااااااااامر ، بطريقه تفكرك بالأفلام الهندي ، وتأكدلك انهم مأجورين بدون ادنى شك ، ولا البودي جارد دول واقفين منظر بس ومش قادرين يمنعوا بنت قد العصفوره بالنسبالهم ؟!!!

ولأ وتلاقيه في حوار في مجله بيسألوه عن سبب انه سايب دقنه كده (تقريبا بيوفر في امواس الحلاقه) ، يقولك انه سبب ده انه عايز يبقى داعيه في المستقبل

داعيه سوابق في قضيه تزوير وتهرب من الخدمه العسكريه



عموما يا بني تامر اقل من انك تكتب عنه لأن اي حد بيعرف يتذوق الفن و المزيكا عارف يختار يسمع مين ويحب مين ، ومهما كانت قوه البروباجندا أو (التغييب) زي ما انت بتحب تسميه ، مش هيخلي الناس اللي بتقدر مجهود الفنان الحقيقي اللي بيتعب بجد عشان يقدم مزيكا حلوه وجديده تتسمع وتعيش للأبد

واحب اختم كلامي بقول مأثور لنجم الجيل

زغرطي يا منحرفه

July 12, 2008 at 2:06:00 PM GMT+3
Anonymous  

اولا ميرسي يا عمرو عالموضوع و كل واحد منا لو رايو الشخصي
و انت حر في رايك لو بتكرهو عشان اكيد في حاجة انت مش مستلطفها فيه
و انا رايي من راي تايجر

July 12, 2008 at 2:07:00 PM GMT+3
Anonymous  

الموضوع ياجماعة مش مستاهل التعصب خالص
اولا تامر في البوماتة الاولى كان كويس وكل سنة عمال مستواة الفني يتراجع وصوتة بصراحة جميل
بس في حاجات مش كويسة فية
اولا انة مبيعرفش يمثل خالص تمثيلة ركيك جدا
انة فنان بيحب الضهور وعلشان كدة حيكون طعم للصحافة الي مابترحمش

وفي رايي ان تامر فنا ن جميل ولكن ليس ممثل فافلامة كلها تجارية وغير هادفة وترويجية للاغاني بتعاتة
واهدي اغنية الكابتن هيما في الالبوم الجديد لفازو بمناسبة النجاح ويارب تعجبها

July 12, 2008 at 2:07:00 PM GMT+3
Anonymous  

يا جماعة هو حر يحب تامر او غيره اولا يحبه دى حرية شخصية وانا نفسى لا احبه لانه بعد ما خرج من السجن بسبب هروبه من التجنيد حسيت انه اصيب بالهلوسة فكل انسان حر فى رايه

July 12, 2008 at 2:08:00 PM GMT+3
Anonymous  

بص ياعمرو هما عندهم حق سيب كل واحد يختار المطرب المفضل ليه ماحدش عتب عليك لانك بتحب لطيفة على الرغم من انها مطربة انيقة واصبلة لكن فيه بعض الناس مش بتميل لهذا النوع من الطرب اوكى اما تامر حسنى فهو مطرب جيد سيبك من تصرفاته كلها لكن صوته جميل لوجربت تسمعه من غير ماتشوف كليباته على الاقل هتحبه اكيد وانا متاكدة من كدة ياريت ماحدش يزعل من كلامى انا حبيت ارضى الطرفين واكون طرف محايد ورغم هذا انا باؤكدلك ان لطيفة مطربة اصيلة بدليل ان اكثرية البرامج الان بدات تستضيفها فهمت بقى ياباشا

September 12, 2008 at 1:38:00 AM GMT+2

بحببك ياعمرو على تحليلك
انا بعتبر ان تامر وامثاله هما افرازات عصر غلط ومتلخبط
عصر منهارين فيه ثقافيا ودينينا وخلقيا وفنيا
طبيعى يكون نجم الشباب تافه وكل همه فاتح كام زرار من القميص وكام عيلة فى ثانوى معجبه بيه
دول عملوه بطل لما اتهرب من التجنيد
الله يرحم زمن عبد الحليم اللى فى اول ظهور ليه الجمهور حدفه بالطماطم لانه بيغنى اغانى قصيرة
انا مش مستغربة من تامر لان فى كل مجالاتنا مليون منه واسوا منه
ربنا يهدى الشباب ويهدينا جميعا
انا بجد معجبه بعقليتك ياعمرو يارب كل الشباب يبقوا زيك

October 24, 2008 at 8:55:00 PM GMT+2

Post a Comment