س1/ بقالك مدة مستخبى عن الساحة الإعلامية يا ترى أيه المبرر؟

أكيد طبعا فيه تبرير ، أنا مؤمن أن لكل فعل ما يبرره بس أنا مش بنصح أى حد يطبق المقوله ده غير انا لانها فيها نوع من المراوغة غير الشريفة ممكن تقول كده وهو هكون صادق لسبب بسيط اننا لو حاولنا نخلق ثقافة نبرر بيها كل أفعالنا مش هنكون شعب منتج كل هدفنا أن نخلق آليات نبرر بيها تكاسلنا و فتور احساسنا وعشان كده انا مش مؤمن بحاجة أسمها الظروف ، تكنولوجيا المعلومات دلوقتى قصرت على الانسان سهولة التواصل أيه يعنى لما ترن على أيه الظروف اللى هتشغلك عن ترن على واحد صحبك أو قريب وتصل فيهم رحمك ، وكمان الثقافة التبريرية جه بتظهر شى خطير أننا شعب غير منظم بالمرة ، انا أفهم بوصفى بتاع أجتماع - سوسيولوجية – أصح الصبح أشوف جدول أعمالى وأرتب يومى على كده قبل ما أوعد فلان وأخلف وعدنى وأبقى صاحب قيم رثه يعب القياس على أفعالها بالمسطرة طالما قررت تكون صاحب قدوة ونموذج أجتماعى لنوع السلوك اللى ينبغى على الجيران والاصدقاء يقوموا بيه ، كمان أنا بحبى أستخبى شوية عشان احضر مفاجات جديدة لكل المترقبين لسلوكى بمعنى أوضح فرصة تكون فيه موضوعات جديدة ، انا مش بحب الملل والرتابة وكل يوم نتكلم فى نفس الموضوع .. هعتبر أن فى ناس مهتمة بأمرى لازم أفكر أيه الجديد .. ولو لازم تعرف أنا بفكر فى ثلاث مشاريع جديدة تصميم كارت كمبيوتر وايرلس وده خطوة لتأسيس الحلم المدينة الرقمية اللى كل واحد فيها عارف جاره والسوبر ماركت اللى تحت بيبع أيه دلوقتى أو عنده أيه .. فى كام سرير فاضى فى المستشفى اللى جانبه ولا لا .. طب الدكتور هناك دلوقتى .. ممكن أستشارة سريعه .. طب يشارك كل سكان المدينة ويتبادلوا الملفات والمعلومات فيما بنهم .. ممكن نعلم بعض حاجات دروس خصوصية مثلا .. نقدر أحتياجات مجتمعنا المحلى .. ده حتى ممكن نعمل ندوات بالكونفرنس مثلا .. نبيع ونشترى الخردوات مثلا ... نقدم التهانى والتعازى .. فيه أفكار كتتيرة ممكن تتحقق .. هقولك أنا قررت أفكر وناس تنفذ أصلى بصراحة الموضوع محتاج دعم مالى فظيع ومخططين ودوشة .. وكمان جاتلى فكرة بما اننا بقينا مجتمع مستهلك وبقيت حياتنا موبيلات أنا بقترح على مطورى نوكيا والماركات العالمية عشان الحر اللى أحنا فيه وبالاخص ينتجوا سلع بتناسب دول الشرق الاوسط .. فى صورة تقربيه يركبوا زى تكييف ذاتى التشغيل داخل الموبيل .. أوضح شوية أحنا هنعمل حاجة من ثلاثة أما معطر جوا أو مبرد أو مكيف بحيث أى حد تجيله مكالمة تشتغل الوسيلة ده بحيث أنه يرد ويستمتع ويتلذذ بالرد .. وكمان بفكر فى تأسيس مجموعه نوادى لتكنولوجيا المعلومات مش زى بتاعه الحكومة .. بخصوص علم الاجتماع أنا بفكر دولوقتى فى تأسيس المكتبة السوسيولوجية الرقمية وهى مشروع بيهدف إلى توفير مكتبة سوسيولوجية رقمية بحيث يكون تحت متناول أى باحث فى أى مجال من العلم ، تحت أيديه مصادر المعرفة أى معلومة قد يتخيلها سواء من قريب أو بعيد يعنى ممكن نبنى أستراتيجية ذكية جدا لمحرك بحث متخصص فى علم الاجتماع .. موقع الكترونى مثلا ... حاجة زى كده .. بس كل الافكار ده محتاجة تمويل ضخم جدا زى ما قولت وعشان كده أنا بدعو نفسى إلى أبتكار أفكار بسيطة وسهلة وممكن تتحقق .


س2/ بس كده يكون الابداع قاصر جدا مجرد طرح الافكار بس ؟

أنا بحاول أنتج أفكار أبداعية فيها نوع من الأصالة .. نوع من الحلول فيه فكرة برضوه نسيت أقولها أنا بفكر فى تأسيس شبكة واى فاى فى المركز اللى أنا بشتغل فيه وكمان تأسيس مشروع توريد أجهزة كمبيوتر بالتعاون مع شركة أتش بى مثلا أجهزة مخفضة التكاليف بمواصفات قياسية معتمدة ونكون مركز معلومات بجد .. وعشان كده انا بقيت مقسوم على نفسى مش لاحق من كتر التخمة المعرفية تتدفق أفكار فظيع من غير قاعدة علمية ومهارة سياسية فن الممكن ، أيه الاستراتيجيات اللى على أساسها هحقق أفكارى ده ؟ انا بحاول أطور نفسى مهارياً على قدر ما أقدر محتاج وقت كبير وقيم زى المثابرة عشان كده انا بقيت أدون اى أفكار أبداعية بتجيلى وبحط السهل منها فى نطاق الفعل .. ده حتى فى كمان ناس بطالبنى بتوريد أفكار على حجم المستوى .. ده أنا كمان بفكر أفتح مكتب أستشارات اجتماعية الكترونية أو فى الواقع . من الاخر أنا لازم أساهم فى تنمية المجتمع اللى حوالى ده غير الحلم اللى باسع إليه من زمان أدارة 4 مؤسسات ( مؤسسة اعلامية ، سلسلة مكتبات زى ساقية الصاوى بس أسلوب متطور عنها شوية ، مؤسسة بحثية ، مؤسسة خيرية ) ومجموعه أقتصادية يعنى محتاج أنى أركز فى تطوير مهاراتى فى جانب ادارة الاعمال و تكنولوجيا المعلومات وكمان الاجتماع والتنمية البشرية وحاجات كتتير .

س3 / بس أنا ملاحط أن معظم الافكار تقريبا من 1:4 تكنولوجيا معلومات فين الاجتماع من كل ده ؟

بص انا مؤمن نجاح عمرو الحقيقى مش قايم على أنى متخصص فى علم الاجتماع والكلام ده بالعكس لو ملاحظ أن علم الاجتماع بيطرح بقوة داخل المشاريع ده ، أنا بشكر كل اللى درسنى حرف واحد فى العلم ده ، يا جماعه أنا أتعلم أن يكون لى منهج وأساس علمى لكل فكرة .. صحيح ان ممكن تكنولوجيا المعلومات تتغطى على أجتماع لكنى بحاول على أد ما أقدر أحافظ على " توازن الصراع مع بعض " ده على قدر ما أقدر لو أنى شايف أنهم بيصبوا فى بعض .. على العموم ، مهو أنا مش هرتاح إلى لما أخرج العلم الجميل ده من النزعة الاكاديمية المفعمة بالتقعير والتعقيد اللغوى .. نفسى الناس تعيش بالعلم السوسيولوجى .. تراقبوا المفاجأة .

س/ 4بس أيه النزعة المثالية الرومانسية ده ؟

أنا بحاول أخرج من أسر النزعة الرومانسية ده ، صحيح أنا مش هقعد أقدس رواد العلم السوسيولوجى ماركس وماكس وبارسونز ، صحيح هما الأباء ورواد العلم .. بس ده مش هيدوم كتتير ... تعالى نشوف أيه الاتجاهات الجديدة فى علم الاجتماع على مستوى أوربا .. نبحث ونشوف التيارات الراديكالية الجديدة مثلا ..أيه رايك ..أحلى حاجة فى العلم بتعنا ده قيمة التمرد لازم أتمرد على أستاذتى ورواد العلم ونتاكد من صدق أو بطلان مزاعمهم .. هما صح ولا غلط ...جايز رؤيتى صح .. مهو لازم نجدد العلم لازم نكون راديكاليين جدد نحقق تراكم العلم فى الوقت أنه مش أقف كخ اللى بتعمله ده وحش أووى أنتوا مش عارفين بتعملوه أيه .. ده هقولك كلام يخوف .. ده انا أنزل من بيتى وأتحرك مش أقولك كخ .. ده أنا أنزل الميدانى وأتحرك .. نعمل تحالفات مع المجتمع المدنى ..أحزاب .. حركات معارضة .. أى حاجة نحرك بيها الجمود فى الحياة ... تقدر تسالنى هتعمل أيه عشان ترفع الظلم اللى واقع على الناس بحث وبعدين .. ماشى هنطلع نتائج وتوصيات .. محدش هيستجيب ....

س 5 / بس أنت بتقحم العلم فى حاجة هو أصلا مش من أختصاصه ؟

ده صحيح علم الاجتماع هو علم بحث بالاساس .. بس فيه جانب متطور داخل العلم هقولك أنا قررت أدخل التاريخ بعلم الاجتماع .. لو عايز تروح ممكن بعلم الاجتماع .. فيه مفتاح سحرى ومهارة لو أستغلتها صح ملخصة فى كلمة بحث علمى يتسم بالرصانة مش كلام .. هقولك هما بيقولوا عنى أنى باحث وصحيح أنا شايف أنى بعرف أتكلم كويس . مفوه يا سيدى .. شوية مهارات .. أوكيه معاك ، أزاى اطوع علم الاجتماع اللى هو البحث فى خدمتى ، المهارة البحثية ممكن تستغلها فى الوصول السريع إلى أقرب طريق بين نقطتين لو هتركب مواصلات مثلا وعندك خبرة بحثية بتوقلك أن أقصر طريق هو ده يبقى هتوصل أسرع أكيد .. لو بنيت أستراتيجيات منهجية فى البحث عن عروس المستقبل وقولت أنى هختار عينى حصصية أو عمدية أو كرة ثلج مثلا .. يلا نطبق مثلا لو أختارت كره الثلج .. يبقى هروح أسال جيرانى عن فتاة بالمواصفات اللى أنى حاططتها ومن جار إلى جار لحد ما أوصل إلى شريكة الحياة .. عايز أبحث على النت ..يبقى المعلومة السحرية أبحث فى المكان الصح بنفس مجال التخصص اللى هبحث فيه .. يعنى بدل جوجل وعايز معلومات أحصائية هبحث فى وولفرام مثلا ... عايز شغل جديد مثلا هبنى أستراتيجة فى البحث وهفترض أن فى صاحب عمل بيدور على موظف اللى هو بيدور على صاحب العمل برضوه ناقص أن الاتنين يتعرفوا على بعض .. أيه اللى ممكن يعرف الاتنين على بعض ..ممكن اعلانات التوظيف ... ده كله أنا مش أستغلت أى نتائج لابحاث تقييمة أو أستطلاعية .. واحد صحبى سافر تركيا أول نصيحة تكون أعرف عادات وتقاليد الشعب التركى ... الامثال كتتيرة جدا نحاول نطوع العلم ونستغله لصالحنا أكيد هنكسب كتتير .. أيه رايك نبنى أستراتيجيات لتزييف وعى المستهلكين بأهمية المنتجين اللى ننتجها مثلا يبقى نستغل البحث .. نشوف أحتياجات المجتمع ونحاول نوفرها ...

This entry was posted on Jun 24, 2009 at 5:34 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

2 انشر تعليقك على المقالة

سمسمة  

سلام عليكم اولا احب اشكرك على مقالتك هذة لانها فيها تشجيع للشباب الخريجين على انهم يبتكروا نشاط خاص بهم ايا كان نوعه ثالثا وهذا الاهم يازميلى العزيز ان علم الاجتماع اصبح فى هذة الايام اكثر ضرورة فى حياتنا العملية ولم يعد مثلما كان فى الماضى مهمل ولكن ليس بالصورة الفعلية انه كان يستخدم ولكن فى بعض الاوقات فقط وليس طول الوقت اسمح لى ان احكى لك على موقف حدث لى بالفعل فى بداية دخولى الجامعة قابلت احدى الطالبات فى قسم فلسفة ودار حوار بينى وبينها وعندما علمت بانى طالبة فى قسم اجتماع قالت لى انها كانت سوف تلتحق بقسم اجتماع وقالت لى معذرةوبررت لى عدم لتحاقها بالقسم كالتالى: وجدت انه ليس له هدف وليس له وظيفة معينة فى مجتمعنا هذا اسمح لى ان اوصل لها رسالتى هذة ولكل من تخيل ان قسم اجتماع ليس له هدف :احب اقول ان قسم اجتماع اصبح الان عملة مهمة وضرورية فى حياتنا العلمية والعملية الان واسفة على اطالتى هذة وشكرا على الحوار الجميل ومنتظرة تعليقك على كلامى هذا ومناقشتك لى

June 27, 2009 at 8:42:00 PM GMT+3

السلام عليكم اخ عمرو
للنجاح باي عمل يشترط التنفيذ الجيد
لك اطيب التمنيات
سلام

July 6, 2009 at 1:02:00 PM GMT+3

Post a Comment